Welk type backlinks scoort hoog in Google?

Je positie in de zoekresultaten van Google wordt sterk beïnvloed door het aantal backlinks naar je website. Minstens zo belangrijk is ook de kwaliteit van deze links. De ene link heeft nu eenmaal een groter effect dan de andere. In dit artikel bespreken we 5 typen backlinks die jouw kans op een stijging in Google significant vergroten.

Welk type backlinks scoort hoog in Google?

Bronverwijzingen

De ideale backlink die je kunt krijgen is een link die naar jouw website verwijst als relevante bron van informatie. Stel dat jij bijvoorbeeld een uniek onderzoek hebt uitgevoerd met daarin zeer interessante bevindingen voor de branche. Veel mensen zullen in dat geval bereid zijn een link te plaatsen naar het onderzoeksartikel op jouw website.

Dit voorbeeld laat nog maar eens zien hoe belangrijk het is om unieke content te creëren met een hoge relevantie. Hoe origineler en relevanter jouw informatie, hoe groter de kans op een variëteit aan sterke backlinks vanaf websites met een hoge autoriteit.

Gratis tools

Nu is contentcreatie niet altijd een voorwaarde voor het verwerven van sterke backlinks. Je kunt immers ook iets anders maken – denk bijvoorbeeld aan een gratis tool. De bekende SEO-specialist Neil Patel heeft met zijn populaire zoekwoordonderzoektool Ubersuggest aangetoond dat deze strategie uitstekend kan werken. Branchegenoten wijzen elkaar graag op relevante hulpmiddelen en daarom is een nieuwe en bruikbare tool bijna een garantie voor sterke backlinks.

Gastblogs

Gastbloggen is ook in 2019 allesbehalve dood en blijft een uitstekende methode om backlinks te genereren. Vaak zijn websites bereid een link naar jouw website te plaatsen in ruil voor het artikel dat jij gratis voor ze schrijft.

We raden je wel aan om alleen gastblogs te schrijven voor websites met een hoge domeinautoriteit. Alleen sterke backlinks lonen de forse tijdsinvestering die je steekt in het urenlang schrijven van een gastblog. Links vanaf zwakke sites hebben weinig effect of werken in het ergste geval zelfs averechts.

Profielen

Op internet zijn er talloze plekken waar jij informatie over je bedrijf kunt invoeren. Denk aan brancheoverzichtsites, startpagina’s en social media kanalen. Veel van deze sites bieden je de mogelijkheid om in je bedrijfsprofiel een link naar je website te verwerken. In sommige gevallen kan zo’n link precies het verschil maken in de zoekresultaten.

Hoe meer bedrijfsprofielen er online van jouw merk er te vinden zijn, hoe meer Google jou ziet als een autoriteit in je branche. En dat is altijd gunstig voor je notering in de zoekmachine!

Sponsoring

Sponsoring is al sinds jaar en dag een effectief marketinginstrument. Wat minder mensen weten, is dat het daarnaast een slimme manier is om meer backlinks naar je website te verwerven. Doneer bijvoorbeeld aan een goed doel of draag als sponsor bij aan een belangrijk evenement in jouw branche.

Dit is een unieke kans om sterke links te ontvangen vanaf websites met een hoge autoriteit. Bijkomend voordeel: je draagt ook nog eens bij aan zaken die je een warm hart toedraagt. Zo sla je twee vliegen in één klap!

Terug naar overzicht