Waarom moet ik SEO-tools gebruiken?

Onlangs nog hebben we de beste SEO-tools in 2019 voor je op een rijtje gezet. Dat is natuurlijk leuk en aardig, maar in hoeverre heb je die tools als SEO-specialist nu écht nodig? Onze conclusie: onmisbaar zijn ze lang niet altijd, maar goede SEO-tools maken je leven als SEO-professional wel degelijk een stuk makkelijker. Dit is waarom:

Waarom moet ik SEO-tools gebruiken?

Leer van de concurrentie

Heb jij je altijd al afgevraagd waarom de concurrentie je ondanks al je inspanningen altijd een stap voor blijft? Een goede SEO-tool biedt je de kans om de SEO-strategie van je succesvolle concurrenten te ontleden. Op welke zoekwoorden scoren zij? Waar komen hun backlinks vandaan?

Misschien blijkt het voor jou wel mogelijk om op dezelfde zoekwoorden te ranken en ze zo voorbij te streven. Of een backlink op hetzelfde platform te verwerven en hiermee eindelijk die sprong in de zoekresultaten te maken. Leren van de concurrentie bespaart je zelf uren (of jaren!) trail & error.

Bespaar tijd (en dus geld)

Volgens succesvolle zakenmensen is tijd geld en daar zijn wij het – ondanks het clichématige karakter van deze uitspraak – roerend mee eens. Besteed je bijvoorbeeld tientallen uren per maand aan het handmatig opsporen van kapotte links, ontbrekende meta descriptions en 404-errors op je website?

Met een goede SEO-tool doe je het in slechts enkele minuten. De vele uren die je hiermee bespaart, kun je gebruiken voor activiteiten waarmee je geld verdient. En zo verdien je de aankoop van die soms duur lijkende tool binnen korte tijd dubbel en dwars weer terug.

Vind snel kansrijke zoekwoorden

Het vinden van de meest kansrijke zoekwoorden voor je website is makkelijker gezegd dan gedaan. Het draait immers niet alleen om branchegerelateerde termen met een redelijk zoekvolume en lage tot gemiddelde concurrentie.

Minstens zo belangrijk is de gebruikersintentie achter de zoekwoorden. SEO-tools helpen je om nieuwe zoekwoorden te vinden die een gebruikersintentie verklappen waar je zelf misschien nog niet aan had gedacht. Creëer op basis hiervan de juiste content en zie ook je conversieratio stijgen!

Krijg inzicht in je voortgang

Kijk jij alleen naar de rankings van je website als voornaamste graadmeter van je succes? Er zijn hiernaast nog vele andere factoren die je mee zou moeten nemen in je beoordeling. De belangrijkste hiervan zijn het bezoekersverkeer op je site en het aantal conversies.

SEO-tools bieden je een overzichtelijk rapport van al deze belangrijke statistieken en laten je hiermee in één oogopslag zien of je op de goede weg bent. Stagneert de voortgang? Dan zie je direct waar het aan ligt en ben je niet onnodig veel tijd kwijt aan het achterhalen van de oorzaak.

Terug naar overzicht