Waarom moet ik mijn interne links regelmatig controleren?

Over het belang van interne links hebben we reeds eerder geschreven. Maar je wilt deze interne links niet alleen geregeld in nieuwe content verwerken, maar je huidige interne links ook regelmatig controleren. Er zijn namelijk 3 manieren waarop de actualiteit van interne links bijdraagt aan het succes van je website:

Waarom moet ik mijn interne links regelmatig controleren?

Interne links maken hiërarchie duidelijk aan Google

De interne links op je website maken de hiërarchie duidelijk aan Google. Zo zullen de meeste interne links op je site waarschijnlijk verwijzen naar cornerstone pagina’s – al is het alleen maar omdat ze in het bovenste navigatiemenu staan en daarom op elke pagina van je site voorkomen.

Je cornerstone pagina’s blijven normaliter echter niet jarenlang hetzelfde. Je creëert nieuwe content die onverwacht goed scoort in Google, voegt nieuwe diensten toe of wilt vanwege inhoudelijke redenen andere pagina’s een prominente plek geven in je sitestructuur.

In dat kader is het belangrijk om je interne links eens in de zoveel tijd te controleren. Zijn er links die verwijzen naar pagina’s die inmiddels niet meer bestaan of niet meer belangrijk zijn? Vervang deze dan door links naar andere pagina’s waarvan je wilt dat ze in Google beter scoren.

Interne links zijn ook belangrijk voor conversie

Interne links zijn niet alleen belangrijk voor SEO. Ook op het gebied van conversie spelen ze een grote rol, omdat ze de bezoeker vanaf zijn punt van aankomst over je site leiden en in een ideale situatie brengen naar de pagina waar hij een conversiegerichte actie kan ondernemen.

Natuurlijk kun je hiervoor complexe sales funnels met landingspagina’s en webinars ontwikkelen, maar in de meest simpele vorm kan conversie al optreden als de bezoeker vanaf de homepage naar een dienstenpagina doorklikt en daar een contactformulier invult.

Experimenteer daarom regelmatig met de plaatsing van interne links op je website en test hoe dit de conversie van bezoekers beïnvloedt. Probeer de route naar conversie zo kort mogelijk te maken en doe geregeld A/B-tests op het gebied van UX en CRO.

Interne links maken crawlen makkelijker voor Google

De Googlebot brengt regelmatig een bezoekje aan je website om te zien of er dingen zijn veranderd. Dit continu in kaart brengen van je website wordt ook wel crawlen genoemd en geeft Google een beeld van de structuur en hiërarchie van je site.

Interne links maken crawling een stuk makkelijker, omdat de links bijvoorbeeld verwijzen naar onlangs toegevoegde pagina’s en de crawlbot deze zo extra snel kan indexeren. Maar verwijzen de interne links naar pagina’s met een onjuist adres? Dan brengen ze Googlebot juist in verwarring.

Dit soort situaties kunnen bijvoorbeeld ontstaan na een overgang van HTTP naar HTTPS of na het aanpassen van de URL van pagina’s op je website. Controleer je interne links daarom regelmatig en verwijder of vervang dode links zodat het crawlproces optimaal blijft verlopen.

Terug naar overzicht