Waarom levert mijn content geen links op?

Wil jij succes boeken met linkbuilden? Dan kun je anno 2019 niet vertrouwen op handige foefjes of dubieuze marketingmethoden. Het gestaag opbouwen van een natuurlijk linkprofiel is cruciaal om je online doelen te bereiken. Maar weet je ondanks regelmatige contentpublicatie maar weinig nieuwe backlinks te genereren? Dan kan dit een van de volgende oorzaken hebben:

Je content is niet goed en onderscheidend genoeg

Mensen plaatsen alleen links naar content die ze écht goed vinden. Want zeg eens eerlijk: zou jij de moeite nemen om op je eigen website naar een extern artikel te verwijzen dat niet echt meerwaarde heeft voor je doelgroep? Het antwoord luidt ongetwijfeld nee. Dit is waarom het zo belangrijk is om onderscheidende content te creëren die opvalt door zijn inhoudelijke kwaliteit.

Je content moet zó goed zijn, dat mensen voor hun gevoel bijna geen andere keus hebben dan er anderen op te wijzen. Dat laatste is niet het geval als je in je tekst alleen maar zaken herhaal die ook elders op het internet te lezen zijn. Verricht dus je eigen onderzoek en schrijf lange, gedetailleerde en prettig leesbare content die dankzij zijn onderscheidend vermogen backlinks voor je verdient.

Waarom levert mijn content geen links op?

Je content is niet geoptimaliseerd voor deelbaarheid

Stel: je content voldoet aan alle hierboven genoemde kwaliteitseisen. Maar toch blijven de zo gehoopte backlinks uit. Wat is er aan de hand? De kans is groot dat mensen in dat geval simpelweg niet op de hoogte zijn van het bestaan van je content. En als ze jouw artikelen niet kennen, kunnen zij ze natuurlijk ook niet delen met anderen.

Het is daarom zaak om niet alleen aandacht te besteden aan het schrijven van je content, maar ook aan de promotie ervan. Verspreid je artikelen actief via social media en ga de dialoog aan met je doelgroep. Maak desnoods ook contentvarianten die zich makkelijker laten delen via social media zoals infographics. Dit levert je indirect weer backlinks op naar je website en artikel.

Je content evolueert niet

Oké, je hebt bovenstaande twee strategieën toegepast en hiermee nieuwe backlinks weten te genereren. Maar na een poosje komt de groei van je linkprofiel geleidelijk tot een halt. Hoe kan dit? Het betekent dat de doelgroep die in een eerder stadium reeds backlinks naar je website heeft aangelegd, geen meerwaarde ziet in het verwijzen naar nieuwere artikelen op jouw website.

Met andere woorden: je kunt niet dezelfde contentsoorten blijven verspreiden richting dezelfde doelgroep en na verloop van tijd steeds betere resultaten verwachten. Wil je meer backlinks? Dan moet je nóg meer nieuwe activiteiten ondernemen. Nieuwe doelgroepen aanboren, nieuwe social media platforms en tools benutten en nieuwe soorten content produceren. Blijf jezelf ontwikkelen!

Terug naar overzicht