Waarom interne links net zo belangrijk zijn als backlinks

Links zijn er in verschillende soorten en maten. Ze zijn ruwweg onder te verdelen in twee categorieën: interne en externe links. Interne links zijn de links die naar een andere pagina op je eigen website verwijzen. Externe links zijn de links die de gebruiker naar een pagina op andermans website sturen.

Backlinks zijn zonder uitzondering externe links; inkomende links die vanaf andermans website naar jouw website verwijzen. Deze links hebben de reputatie goed te zijn voor de positie van je website in Google. En dat zijn ze ook. Maar onderschat zeker niet de invloed van interne links. In dit artikel leggen we uit waarom interne links net zo belangrijk zijn als backlinks voor jouw online succes.

Waarom interne links net zo belangrijk zijn als backlinks

Waarom hecht Google waarde aan interne links?

Interne links vertellen Google veel over de structuur en hiërarchie binnen je website. Zo zal het je misschien opvallen dat wij op deze site vaak naar deze pagina verwijzen als het over linkbuilden gaat. Met deze interne links maken we de zoekmachine iets duidelijk: de doelpagina van de link is blijkbaar relevant voor het thema linkbuilden.

Google hecht veel waarde aan dit soort interne links. Link jij namelijk heel veel naar een bepaalde pagina op je website? Dan begrijpt de zoekmachine dat deze pagina een belangrijke rol op je site vervult. Na verloop van tijd zal Google de pagina steeds hoger in de zoekresultaten plaatsen. Ook helpen interne links de zoekmachine om verbanden tussen verschillende pagina’s te begrijpen.

Wat is het cumulatieve effect van links op SEO?

Een belangrijk SEO-effect van interne links is dat ze zogenaamde link juice verspreiden over je website. Elke link geeft namelijk een stukje waarde mee aan de doelpagina waarnaar hij verwijst. Hoe meer interne links je naar een bepaalde pagina aanbrengt, hoe meer waarde deze in de ogen van Google krijgt.

Het continu aanbrengen van relevante interne links naar belangrijke pagina’s op je website heeft dan ook een cumulatief effect op je SEO. Belangrijk is om in de links met mate de juiste zoekwoorden te gebruiken, zodat Google begrijpt dat de doelpagina relevant is voor deze termen. Bijkomend voordeel: de interne links helpen de zoekmachine ook om nieuwe pagina’s sneller te indexeren.

Hoe verbeter ik de interne links op mijn website?

Wil jij ook het maximale halen uit de interne links op je website? Pas dan de volgende tips toe:

  • Gebruik een gratis tool zoals Moz Link Explorer om de huidige interne linkstructuur op je website in kaart te brengen
  • Verwijzen naar bepaalde pagina’s geen links? Breng naar deze orphan pages dan (indien mogelijk) interne links naar aan vanaf andere pagina’s op je website
  • Maak het een gewoonte om elk nieuw blogartikel te voorzien van minstens één interne link naar een ander blogartikel of pagina op je website
  • Breng alleen interne links aan die inhoudelijke relevantie hebben voor lezers – dit heeft prioriteit boven het SEO-effect van een link
Terug naar overzicht