Stijgen in Google? 4 SEO-tips!

Linkbuilding staat bekend als dé manier om hoger in Google te komen. En hoewel links de ranking van je website inderdaad voor maar liefst 50% bepalen, beïnvloeden andere ranking factoren de overige 50%. Voor een optimaal resultaat is het daarom belangrijk om je website ook hiervoor te optimaliseren. Dit zijn de 4 ranking factoren die naast linkbuilding cruciaal zijn om te stijgen in Google:

Stijgen in Google? 4 SEO-tips!

Begin bij de basis

Een slechte websitestructuur en technische problemen nekken zelfs de website met de sterkste backlinks. Als je website voor bezoekers lastig is te navigeren en voor Googlebot lastig te crawlen, dan gaat dit zonder twijfel ten koste van je rankings.

Gebruiksvriendelijkheid is een van de belangrijkste criteria voor Google en daarom moet je website op zijn minst vloeiend werken op elk denkbaar apparaat. Pas in dat kader ook op voor veelvoorkomende technische problemen zoals kapotte links, 404-pagina’s en duplicate content door onjuiste redirects.

Optimaliseer voor het mobiele tijdperk

Anno 2019 is meer dan de helft van de websitebezoekers afkomstig van mobiele apparaten. Nu Google werkt met een speciale mobile-first index, is het meer dan ooit noodzakelijk om je website te optimaliseren voor mobiel.

In veel gevallen betekent dat het gebruik van responsive webdesign en het beperken van hoge laadtijden door grote afbeeldingen. Zorg ervoor dat mobiele bezoekers hoe dan ook hun belangrijkste 5 handelingen op je website probleemloos kunnen uitvoeren zonder hiervoor eindeloos te scrollen.

Snel, sneller, snelst

Niet alleen op mobiele apparaten zijn snelle laadtijden belangrijk. Ook op desktop computers met snelle WiFi- en LAN-verbindingen willen gebruikers niet lang hoeven wachten tot een website is ingeladen. Met elke extra seconde laadtijd klikken grote percentages bezoekers je pagina weg.

Doe er daarom alles aan om de laadtijd waar mogelijk te verlagen. Gebruik compressie voor afbeeldingen, stel browser caching in met WordPress-plugins en minify CSS en Javascript waar mogelijk. Google beloont snellere websites met een hogere positie in de zoekresultaten.

Content met je content

Google gebruikt de tekst op je pagina’s om de relevantie ervan voor zoekopdrachten te begrijpen. Het is daarom belangrijk om je content te optimaliseren door de juiste zoekwoorden op strategische plekken te verwerken. De titel, koppen en eerste en laatste alinea wegen hiervoor bijvoorbeeld extra zwaar.

Ook de kwaliteit van content is voor Google – en logischerwijs ook voor je bezoekers – een zeer belangrijk criterium. Zeker in een tijd van hevige online concurrentie is het belangrijk om je op dit gebied te onderscheiden. Het liefst schrijf je hiervoor lange, gedetailleerde teksten met veel informatiewaarde.

Terug naar overzicht