Linkbuilding: 4 evergreen technieken die nog altijd werken

Sinds de begindagen van SEO variëren de factoren die de ranking van je website in Google bepalen continu. Er is echter één constante factor in dit alles: backlinks zijn nog altijd net zo waardevol en relevant voor je positie in de zoekresultaten als in het verleden. Ook enkele strategieën om deze backlinks te verwerven zijn nog altijd uiterst effectief. Dit zijn de 4 strategieën die in onze ogen evergreen zijn:

Linkbuilding: 4 evergreen technieken die nog altijd werken

Speuren naar ‘kapotte’ links

Soms verwijzen links op je website naar pagina’s die niet meer bestaan of waarvan de URL is veranderd. Deze links staan ook wel bekend als ‘kapotte’ links en doen weinig goeds voor je positie in Google. Spoor ze daarom periodiek op en vervang ze door het juiste webadres.

Dit is niet alleen een goede tactiek voor interne links op je eigen website, maar ook voor backlinks vanaf externe websites. Verwijst een link op een andere site naar een concurrerende pagina die niet meer bestaat? Wijs de webmaster hier dan op en bied een link naar jouw pagina als vervanging aan.

Variatie in contentsoorten en kanalen

Veel online marketeers schrijven een blogartikel en proberen naar deze pagina zoveel mogelijk backlinks te verwerven. Maar wist je dat je nog veel meer backlinks kunt genereren door deze content in meerdere formats en over verschillende kanalen te verspreiden?

Van een blogartikel kun je bijvoorbeeld eenvoudig ook een slidepresentatie, een video, een infographic of een podcast maken. En deze vervolgens via social media, YouTube en tal van andere websites verspreiden. Hiermee vergroot jij het aantal potentiële backlinks naar je content enorm.

Claimen van afbeeldingen en infographics

Steeds meer content marketeers creëren naast hun eigen content ook hun eigen afbeeldingen. Dat gaat heel eenvoudig met een platform zoals Canva. Hiermee kun je zelfs ook je eigen infographics maken. Het enige nadeel: jij stopt er veel werk in en andere websites nemen de afbeeldingen vaak zonder vermelding van je over.

Gelukkig kun je dit nadeel omzetten in een voordeel. Zoek op je afbeelding in Google en kijk op andere sites hem ook gebruiken. Neem vervolgens contact op met de webmasters die de afbeeldingsbron niet vermelden en vraag hen om een backlink naar jouw website. De kans is groot dat ze hiermee instemmen als ze de afbeelding of infographic mogen laten staan.

Gastbloggen is niet dood

Het is alweer een aantal jaar geleden dat Google’s Matt Cutts gastbloggen dood verklaarde. Gelukkig doelde hij niet op gastblogs in zijn algemeenheid, maar vooral op blognetwerken die enkel en alleen zijn opgericht om backlinks naar andere websites aan te leggen.

Plaats jij echter een gastblog op een autoritatieve site zoals Frankwatching of Marketingfacts? Dan heeft dit nog altijd een zeer positieve invloed op je linkprofiel. Gastbloggen is daarom allesbehalve dood – het is ook in 2019 nog altijd een waardevolle linkbuilding strategie.

Terug naar overzicht