Infographics: hoe goed werken ze nog voor linkbuilding?

In de gouden jaren 2014 en 2015 ontkwam je er op social media werkelijk niet aan: infographics. Het zijn de visueel aantrekkelijke afbeeldingen die in een kleine ruimte grote hoeveelheden informatie communiceren. Al sinds jaar en dag werken infographics uitstekend om backlinks te verwerven. Maar hoe is dat anno 2019 eigenlijk, nu de populariteit van infographics ietwat lijkt afgenomen?

Infographics: hoe goed werken ze nog voor linkbuilding?

Wat is de populariteit van infographics over de jaren?

Infographics begonnen rond 2012 op te komen en maakten een stormachtige opmars door. Dit kwam vooral omdat er steeds meer tools beschikbaar kwamen om zelf professioneel ogende infographics te maken. De bedrijven die het écht serieus aanpakten, huurden er zelfs speciaal een ontwerper voor in. Zeker als de infographic gebaseerd was op data uit eigen onderzoek.

Zo’n infographic was namelijk uniek en daarmee min of meer een garantie voor een overvloed aan backlinks. Infographics waren een waar wondermiddel voor linkbuilding en bereikten in 2014 hun absolute hoogtepunt. Anno 2019 worden er ongeveer 50% minder infographics geplaatst dan rond die hoogtijdagen, maar nog altijd gaat het niet om misselijke cijfers.

Waarom zijn infographics in 2019 nog altijd populair?

Dat er tegenwoordig nog veel infographics worden gepubliceerd, is eenvoudig te verklaren: het gaat om een hapklaar contentformat dat weinig tijd kost om te consumeren en bovendien makkelijk deelbaar is. Met name bedrijven die statistieken willen communiceren, gebruiken de visueel aantrekkelijke stijl van infographics om te vermijden dat de lezer in slaap valt.

In principe zijn infographics echter ook voor andere contentstijlen prima bruikbaar. Wil je bijvoorbeeld een complex verhaal uitleggen, maar zit jouw doelgroep niet te wachten op een geschreven artikel van duizenden woorden? Dan is een infographic bij uitstek geschikt om de gebruiker op chronologische volgorde in simpele plaatjes mee te nemen door het verhaal.

Hoe verdien ik zoveel mogelijk backlinks met infographics?

Dan de hamvraag: hoe verdien je anno 2019 nu nog zoveel mogelijk backlinks met infographics? In principe is de tactiek niet enorm veel anders dan een jaar of vijf geleden. Doordat ze inmiddels bekender zijn dan toen, worden er wel hogere kwaliteitseisen aan gesteld. De infographics die het meest viral gaan hebben vrijwel zonder uitzondering een opvallend mooi ontwerp.

Naast een aantrekkelijk design, bevat een succesvolle infographic vaak ook de nodige statistieken of feiten. Dit is immers de kracht van het medium – in één oogopslag wordt de lezer veel informatie wijzer.

Tot slot is het meer dan ooit belangrijk om je infographics actief op social media te delen. In deze tijd van contentovervloed is het niet zinvol om te wachten totdat mensen jou weten te vinden. Eén ding is hoe dan ook zeker: infographics komen je linkbuilding ook in 2019 nog altijd ten goede.

Terug naar overzicht