Hoeveel invloed heeft bezoekersverkeer op een backlink?

De ene backlink is de andere niet. Een bekend gegeven is dat het met name de autoriteit van een website is die bepaalt hoeveel invloed een link op de ranking van een andere site heeft. Maar hoeveel invloed heeft het bezoekersverkeer op de pagina van de link eigenlijk? Ahrefs mengde zich in het verhitte linkbuilding debat dat onlangs actueel was en deed onderzoek naar deze kwestie.

Hoeveel invloed heeft bezoekersverkeer op een backlink?

Hoe belangrijk is bezoekersverkeer voor link juice?

In het onderzoek bestudeerde Ahrefs 45.000 zoekwoorden met een maandelijks zoekvolume tussen de 2.000 en 5.000. Al snel ontdekten de onderzoekers dat bezoekersverkeer op een pagina niet bepaald een voorwaarde is voor een link (op diezelfde pagina) om link juice door te geven.

Er waren slechts 20 zoekresultaten waarin de hoogst rankende pagina’s beschikten over minimaal één backlink op een pagina met significant bezoekersverkeer. Dat is slechts één op de circa 2.200 resultaten.

De onderzoeksresultaten zijn zeer interessant voor iedereen die wil linkbuilden. Ze betekenen namelijk dat het mogelijk is om op de eerste pagina van Google te ranken zonder links vanaf pagina’s met bezoekersverkeer. Zelfs als de concurrentie in de zoekresultaten wel over zulke backlinks beschikt!

Hoeveel waarde moeten we hechten aan de conclusies van dit onderzoek?

Belangrijk om te vermelden is dat deze studie – net als vrijwel elk ander onderzoek over Google’s ranking factoren – zijn conclusies trekt op basis van correlatie. Maar zoals iedereen met een academische achtergrond weet, hoeft dat nog geen causatie te betekenen.

In andere woorden: dat relatief weinig hoog rankende pagina’s over backlinks vanaf pagina’s met veel bezoekersverkeer beschikken, vormt nog geen definitief bewijs dat zulke links daadwerkelijk geen enkele meerwaarde hebben.

Wat moet mijn prioriteit zijn tijdens het linkbuilden?

Toch schetsen dit soort onderzoeken wel een beeld van de zaken die de focus verdienen tijdens het linkbuilden. Deze studie leert ons bijvoorbeeld dat het waarschijnlijk geen goed idee is om een groot deel van je tijd te besteden aan het zoeken naar een backlinkmogelijkheid op een pagina die specifiek heel veel verkeer heeft.

Natuurlijk; de kans is op zo’n pagina groter dat een bezoeker de link naar je website ziet en erop klikt. Dit resulteert afhankelijk van de totale aantal kliks in meer bezoekersverkeer naar jouw pagina. Maar voor de ranking van je website in Google zal het niets uitmaken. En omdat een hoge ranking in de zoekmachine je waarschijnlijk méér verkeer oplevert, is het slimmer om je daarop te focussen.

Kwaliteit en autoriteit bepalende factoren

Dat betekent dat autoriteit nog altijd het belangrijkste criterium moet zijn in de zoektocht naar geschikte linkbuilding websites. Vanzelfsprekend spelen ook andere kenmerken een rol – denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van de content.

Vaak zien we echter dat dit soort criteria onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Websites met hoge autoriteit hebben hun positie vaak immers verworven door content van goede kwaliteit. Verwerf jij je ranking liever zonder veel contentcreatie? Zelfs dat is mogelijk!

Terug naar overzicht