Hoe verhoog ik mijn lokale autoriteit in Google?

Autoriteit is een belangrijke voorwaarde om met je website hoog in Google te ranken. Hoe meer de zoekmachine jouw site ziet als betrouwbare bron van informatie, hoe makkelijker je topposities in de zoekresultaten behaalt. Dat is ook op lokaal niveau mogelijk, door Google te laten zien dat je in jouw regio meer autoriteit hebt dan de concurrentie. Dit is hoe je dat doet:

Hoe verhoog ik mijn lokale autoriteit in Google?

Staar je niet blind op domeinautoriteit

Iedereen met een beetje basiskennis van linkbuilding, weet dat backlinks vanaf een website met een hoge domeinautoriteit dé manier zijn om de vindbaarheid van je website te vergroten. Maar op lokaal niveau speelt domeinautoriteit een minder doorslaggevende rol dan je misschien zou denken.

Net zo belangrijk als autoriteit is immers relevantie. En een link van een lokaal bedrijf is in de ogen van Google misschien wel relevanter dan eentje vanaf een website met een hoge domeinautoriteit.

Wil je dus lokaal hoog ranken? Betaal dan geen duizenden euro’s voor een link op dat ene grote platform, maar sponsor liever dat lokale evenement dat ook nog eens veel exposure voor je bedrijf genereert. Ondanks de lagere domeinautoriteit levert zo’n backlink je veel meer op.

Schrijf niet over zoekwoorden maar over (lokale) thema’s

De beste manier om de relevantie van je website te verhogen, is nog altijd het publiceren van relevante content voor je doelgroep. Belangrijk in dat kader is om je contentonderwerpen niet zozeer te kiezen op basis van zoekwoorden, maar vooral op basis van toegevoegde waarde. Wat zijn de prangende vragen waar jouw bezoekers nu écht het antwoord op willen hebben?

Op lokaal niveau kun je jouw relevantie bovendien nog verder vergroten door specifiek te schrijven over thema’s die binnen de regio leven. Kruip in het hoofd van de lokale doelgroep en probeer te achterhalen waar deze geïnteresseerd in is. Alleen door mensen continu op maat te bedienen, vergaar je meer bekendheid en word je uiteindelijk een autoriteit in jouw regio.

Vergaar social proof in de vorm van reviews

Reviews zijn in de ogen van Google een belangrijke maatstaf voor de autoriteit van een website. Veel positieve gebruikersrecensies dragen bij aan een goed imago en kunnen je bedrijf helpen om op lokaal niveau hoger in de zoekresultaten te ranken. Voor Google is de keuze immers niet moeilijk als het een bedrijf zonder of met reviews op plek 1 moet zetten als alle andere voorwaarden gelijk zijn.

Je kunt je aantal positieve reviews in korte tijd vergroten door je klanten te vragen een recensie achter te laten. Overdrijf hier echter niet mee, want anders kan het gaan irriteren. En wat je ook doet; laat in geen geval onder een valse naam zelf reviews over je bedrijf achter. Je loopt dan het risico dat je in Google Mijn Bedrijf een negatieve markering krijgt.

Terug naar overzicht