Hoe kan ik links krijgen zonder nieuwe content te creëren?

Je hebt de tips om nieuwe links te genereren allemaal al eens gehoord. “Ga gastbloggen, dat werkt nog steeds.” “Laat een eigen infographic ontwerpen, dat trekt links aan!” Leuk en aardig, maar dit alles vergt een flinke investering van jouw kant (tijd of geld). Is het niet mogelijk om te linkbuilden zonder nieuwe content te creëren? Zeker wel! Hieronder leggen wij uit hoe:

Hoe kan ik links krijgen zonder nieuwe content te creëren?

Laat je inspireren door links van de concurrentie

Weet je een aantal concurrenten in Google ondanks jouw inspanningen maar niet voorbij te streven? Dan is de kans groot dat zij beschikken over sterke backlinks die hun site in de ogen van de zoekmachine meer autoriteit geeft.

De oplossing voor dit probleem is verrassend simpel: doe een linkanalyse en kijk wat de sterkste backlinks van deze concurrenten zijn. Linken websites naar hun content terwijl die van jou beter en relevanter is? Dan is een mailtje vaak al genoeg voor een sterke nieuw backlink.

Vraag zakelijke relaties om een relevante link

Staat de groei van je linkprofiel al een tijdje stil? Dan is het vergaren van backlinks bij je zakelijke relaties een makkelijke manier om het groeiproces een duwtje in de rug te geven. En nee, we doelen hiermee niet op risicovolle wederkerige links in de vorm van manipulatieve linkuitwisselingsprogramma’s.

Waar we wél op doelen, is analyseren welke van je zakelijke relaties (bijvoorbeeld klanten) over een website met een hoge autoriteit beschikken. Vraag een tevreden klant bijvoorbeeld om een testimonial met daarin een linkje naar jouw site. Een gunst die een blije klant je vrijwel altijd wil verlenen.

Laat vermeldingen omzetten in backlinks

Zoek jij online weleens op je eigen naam of bedrijfsnaam? De kans is groot dat je vaker wordt genoemd dan je denkt. Bijvoorbeeld door tevreden klanten, collega’s of op relevante forums.

Al deze vermeldingen vormen een uitgelezen kans op een gratis backlink. Mensen die je op internet namelijk noemen, zijn vaak al fan van jouw werk of je bedrijf. Vraag ze of ze een linkje willen toevoegen aan hun vermelding en ze stemmen waarschijnlijk zonder aarzelen in.

Strijd mee voor een positie in toplijstjes

Net zoals je bedrijf online meer vermeldingen heeft dan je waarschijnlijk denkt, zijn er ook plekken waar je niet wordt genoemd. Terwijl het juist daar logisch zou zijn van wel.

Heb je bijvoorbeeld een restaurant in Amsterdam? Dan wil je natuurlijk graag genoemd worden in een artikel over de ’10 beste restaurants in Amsterdam’.

Noemt de schrijver je niet? Dan is dat wellicht niet omdat hij je restaurant niet goed vindt, maar simpelweg omdat hij het niet kent. In dat geval loont het dus om een mailtje te sturen naar de schrijver.

Dit soort artikelen met toplijstjes worden – zeker op bekende websites – uitermate goed gelezen en daarom wil je er zeker in genoemd worden. Niet alleen omdat het je vindbaarheid op internet verbetert, maar ook omdat je ermee aan autoriteit wint bij de doelgroep. Want wie wil er nu niet komen eten bij het beste restaurant in Amsterdam?

Terug naar overzicht