Hoe gevaarlijk zijn wederkerige links voor je SEO?

Wederkerige links (ook bekend als reciprocal links) hebben een twijfelachtige reputatie. Dat komt omdat ze van oudsher vaak worden gebruikt als onderdeel van linkuitwisselingsprogramma’s (‘ik link naar jouw site als jij linkt naar die van mij’). Zulke links bieden weinig meerwaarde voor gebruikers. Maar wat vindt Google ervan en hoe schadelijk zijn ze nu precies voor je SEO?

Hoe gevaarlijk zijn wederkerige links voor je SEO?

Schadelijke invloed van wederkerige links volgens onderzoek beperkt

Als er één bedrijf is dat zicht heeft op de schadelijke invloed van wederkerige links, dan is het Ahrefs wel. Deze bekende SEO-toolprovider beschikt over enorme hoeveelheden waardevolle rankingdata en voert regelmatig onderzoeken uit op het gebied van linkbuilding. Een van de meest recente onderzoeken gaat specifiek over de invloed van wederkerige links.

Ahrefs gebruikt in het onderzoek een populatie van in totaal 140.000 websites met gemiddeld meer dan 10.000 unieke sitebezoeken per maand. Maar liefst 74% van al deze sites bevat wederkerige links. Bij bijna 30% van alle onderzochte websites bestaat het linkprofiel zelfs voor minstens 15% uit dit type links.

Veel goed scorende websites bevatten dit soort links

Als bovengenoemd onderzoek iets bewijst, dan is het wel dat wederkerige links erg gebruikelijk en dus natuurlijk zijn. Dat maakt de kans klein dat Google er iets op tegen heeft en ze afstraft – bij het uitdelen van rankingstraffen richt de zoekmachine zich normaal op sites die de zoekresultaten op onnatuurlijke wijze proberen te manipuleren.

Maar hoeveel waarde hebben wederkerige links nu eigenlijk voor SEO? In het Ahrefs-onderzoek komt naar voren dat bijna 45% van de websites op de eerste pagina van Google wederkerige links bevatten. Volgens de onderzoekers is het lastig aan te tonen dat deze links positief hebben bijgedragen aan de hoge rankings. Maar belemmeren doen ze deze in elk geval niet.

Wederkerige links aanleggen in 2019: goed idee of niet?

Uit het onderzoek van Ahrefs komt een duidelijk beeld naar voren: de angst voor wederkerige links is ietwat overdreven. Natuurlijk is het zo dat Google fanatiek tegenstander is van traditionele linkuitwisselingsprogramma’s. En nee, als winkeleigenaar blijft het onverstandig om een linkruil te doen met alle andere winkels bij je in de straat.

Wel blijkt uit het onderzoek duidelijk dat wederkerige links een natuurlijk bijverschijnsel zijn op internet. Het is immers niet meer dan logisch dat websites over hetzelfde onderwerp relevant voor elkaar zijn en dus links naar elkaar plaatsen.

Conclusie: het is niet slim om je linkprofiel snel op te bouwen door links te ruilen met andere websites. Zeker niet als het om sitewide links gaat. Maar bevat je website een aantal wederkerige links die op basis van de juiste intentie zijn aangelegd? Dan is er geen reden om je zorgen te maken over de gevolgen voor je SEO.

Terug naar overzicht