Hoe creëer ik gratis backlinks naar mijn website?

Het afnemen van een linkbuilding pakket is een investering die zichzelf ruimschoots terugverdient. Maar heb je op dit moment nauwelijks een budget om te investeren in je linkprofiel? Dan zijn er een aantal effectieve strategieën die je kunt toepassen om (nagenoeg) gratis backlinks naar je website aan te leggen:

Hoe creëer ik gratis backlinks naar mijn website?

Creëer ijzersterke content

Content en backlinks zijn de belangrijkste voorwaarden om met je website succes te boeken in Google. Content heeft daarbij een voordeel: je kunt het inzetten om passief meer backlinks te verwerven. Zo slag je dus twee vliegen in één klap.

Sterke content kun je publiceren in de vorm van regelmatige blogartikelen over onderwerpen die interessant zijn voor je doelgroep. De kans is hierdoor groot dat mensen je content met anderen willen delen. Dat geldt al helemaal voor hapklare contentformats zoals infographics.

Gedeelde content op je eigen website levert backlinks op. Maar jouw content op andermans website doet dat ook. Gastbloggen is daarom ook in 2019 nog altijd een waardevolle linkbuilding tactiek. Let wel op dat je alleen samenwerkt met betrouwbare websites met een hoge domeinautoriteit.

Leer van de concurrentie

Het fundament onder elk ondernemingsplan is een gedegen onderzoek naar de concurrentie in jouw branche. Het is daarom niet zo gek dat deze strategie ook in de online marketing veelvuldig wordt toegepast. Dat gaat bovendien heel makkelijk, want met tools zoals Ahrefs en SEMrush kun je eenvoudig achterhalen waar jouw grootste concurrenten in de zoekresultaten hun backlinks vandaan halen.

Heb je eenmaal een goed overzicht van de websites die het linkprofiel van de concurrentie versterken? Neem dan contact op met de webmasters van deze site en kijk of ze een gratis backlink naar je website willen aanleggen. Als je website relevante informatie bied voor hun doelgroep, is de kans hierop aanwezig. Ook in dit opzicht is de beschikking over sterke content dus weer belangrijk.

Investeer in giveaways en sponsoring

Hoe vaak zie je tegenwoordig geen deel-en-winacties? Dit soort giveaways is niet alleen uiterst effectief om op social media meer volgers te genereren, maar kan je ook helpen om je linkprofiel uit te breiden met sterke backlinks vanaf blogs en andere websites. Deel-en-winacties werken zelfs zó goed dat veel bedrijven ermee adverteren.

Ook sponsoring is een investering die zijn geld op het gebied van linkbuilding meer dan waard is. Belangrijk is dan wel dat je de juiste partij sponsort. Het liefst heeft deze enige relevantie voor jouw bedrijf of de markt waarin je actief bent en – ook niet onbelangrijk – heeft de website een sterke domeinautoriteit. Een backlink naar jou als sponsor kan je in dat geval veel opleveren.

Natuurlijk zijn giveaways en sponsoring technisch gezien niet gratis. Maar een giveaway kost het gemiddelde bedrijf nauwelijks iets. Je kunt immers een niet al te duur product weggeven dat je zelf tegen inkoopprijs hebt gekocht. Of dat je zelfs gratis van de fabrikant ter promotie ontvangt.

En wat betreft sponsoring: de kans is groot dat jouw onderneming sowieso al een sponsorpotje heeft. Dus waarom dan geen rekening houden met linkbuilding bij het uitkiezen van je partners? Onze tip: als je geen groot marketingbudget hebt, moet je het slim inzetten.

Terug naar overzicht