Hoe belangrijk is de anchor text in een backlink?

Linkbuilden is een cruciaal onderdeel van SEO. Dat maakt de anchor text in backlinks – het zichtbare gedeelte in de aanklikbare link – een aandachtspunt voor iedereen die online succes wil boeken. Maar hoeveel invloed heeft deze tekst nu precies op de resultaten van je linkbuilding? Nog steeds behoorlijk veel, zo blijkt uit experimenten van uiteenlopende SEO-experts.

Hoe belangrijk is de anchor text in een backlink?

Hoe ziet Google anchor tekst?

De anchor text wordt in goed Nederlands ook wel de ankertekst genoemd en is de tekst in het (vaak blauw) onderstreepte deel van een link. Niet al te lang geleden heeft Google aangekondigd de van oudsher grote invloed van deze tekst op de relevantie van een link te willen verminderen. Sindsdien voorspellen veel deskundigen dat aandacht besteden aan ankerteksten nauwelijks nog zin heeft.

Maar is dat eigenlijk wel zo? Op dit moment zijn er nog geen aanwijzingen dat de rol van anchor text in SEO helemaal is uitgespeeld. Hoewel de invloed in het verleden groter was, kunnen ankerteksten de effectiviteit van je linkbuilding campagne nog altijd maken of breken. Sterke teksten dragen bij aan het succes, zwakke doen er juist afbreuk aan.

Hoe belangrijk is de context van een backlink?

Duidelijk is zoekwoordoptimalisatie van links geen kwaad kan om de relevantie ervan voor Google te verduidelijken. Wel worden de algoritmes van de zoekmachines steeds beter in het op eigen houtje detecteren van de context rondom een backlink. Zo hebben de titel en content van een verwijzende pagina grote invloed op de relevantie die een link in de ogen van Google heeft.

Vertoont de titel van de pagina met de link veel gelijkenis met het onderwerp waarover jouw eigen pagina gaat? Dan is de relevantie van de backlink hoog. Hetzelfde geldt op de rest van de content op die pagina.

Met name links die hoog in de content worden geplaatst, helpen Google bij het duiden van de context. In het begin van een tekst wordt immers vaak het onderwerp geïntroduceerd waarover het artikel gaat.

Hoe belangrijk is anchor text tegenwoordig nog?

Hoewel Google heeft aangegeven minder afhankelijk te willen zijn van anchor text bij de beoordeling van backlinks, is de zoekmachine dat op dit moment zeker nog gedeeltelijk. Het verwerken van relevante zoekwoorden in je ankerteksten is dan ook een vereiste om het maximale uit je linkbuilding te halen.

Eén tip willen we daarbij wel geven: zorg voor voldoende variatie. Wissel je belangrijkste zoekwoord regelmatig af met gerelateerde zoektermen en kies ook af en toe voor organisch ogende termen zoals ‘lees meer’ en ‘klik hier’.

Zelfs factoren zoals kleur, lettergrootte en opmaak spelen een rol! Met gevarieerde ankerteksten en backlinks vanaf sterke en autoritatieve domeinen ben je hoe dan ook optimaal op de toekomst voorbereid – wat Google ook verandert.

Terug naar overzicht