Gesproken zoekopdrachten in opkomst: wat betekent dat voor SEO?

Sinds de Google Home Mini voor 29 euro in de winkelschappen van de Albert Heijn lag, staat het apparaatje in duizenden Nederlandse huiskamers. Maar ook andere slimme speakers – in de aanbieding of niet – vinden tegenwoordig gretig aftrek bij de consument. Hierdoor zijn steeds meer zoekopdrachten gesproken in plaats van getypt. Maar wat betekent dat nu voor SEO?

Gesproken zoekopdrachten in opkomst: wat betekent dat voor SEO?

Lokale informatie opzoeken met virtuele assistent

Slimme speakers zoals de Google Home en Amazon Alexa zijn in 2019 sterk in opkomst. De achterliggende spraaktechnologie wordt niet gebruikt alleen in deze boxjes, maar ook in bijvoorbeeld mobiele telefoons. Denk alleen al aan Cortana van Microsoft en Siri van Apple. De technologie is inmiddels dusdanig ver doorontwikkeld, dat veel mensen deze met succes gebruiken.

Uit onderzoek van SEO-bureau Chatmeter blijkt dat inmiddels maar liefst 90% van de smartphonegebruikers de virtuele assistent op zijn toestel gebruikt. In bijna de helft van de gevallen is dat om lokale informatie op te zoeken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opvragen van de route naar een bepaalde winkel of de openingstijden daarvan. Handig als je in de auto achter het stuur zit en je handen vrij wilt houden om te rijden.

Steeds meer slimme speakers in Nederland

In vrijwel alle gevallen gebruiken mensen voor lokale zoekopdrachten een mobiel apparaat zoals een smartphone. Google heeft zelfs laten weten dat lokale mobiele zoekopdrachten harder groeien dan mobiele zoekopdrachten in het algemeen – de groei bedroeg het afgelopen jaar meer dan 50%.

Los van lokale zoekopdrachten buitenshuis, neemt ook het gebruik van slimme speakers in de thuisomgeving zienderogen toe. In de Verenigde Staten heeft nu al bijna dan de helft van de mensen zo’n speaker in huis en de verwachting is dat het in Nederland dezelfde kant opgaat. Al deze speakers staan bovendien niet te verstoffen; de helft van de eigenaren gebruikt ze dagelijks.

Hoger in Google komen? Speel in op gesproken zoekopdrachten

Ondanks het toenemende gebruik van slimme speakers en spraakassistenten, maken gesproken zoekopdrachten nog maar een miniem deel uit van het totale zoekverkeer. Daar belooft op termijn verandering in te komen, als de consument naast lokale zoekopdrachten nieuwe manieren ontdekt om de kracht van gesproken zoekopdrachten te benutten. Voor iedereen die zich met zoekmachine optimalisatie bezighoudt, is het dan ook verstandig om nu alvast in te spelen op deze ontwikkelingen.

Zogenaamde single answer responses worden steeds populairder in Google Assistant en daarom is het belangrijk om je content hierop aan te passen. Bijvoorbeeld door optimalisatie voor featured snippets, maar ook door zoektermen aan te passen op natuurlijk taalgebruik in plaats van getypte opdrachten. Neem nu alvast een voorsprong op de concurrentie en kom hoog in Google op zoekopdrachten waar de komende jaren steeds meer op gezocht wordt!

Terug naar overzicht